Det er når vi liker å lære nye ting og vet hvordan vi skal jobbe for å få ny kunnskap.
Gode spørsmål setter i gang tanker, refleksjoner og samtaler. Det er mange måter å se og forstå ordet læringsglede. Design samtalene på en slik måte alle blir aktive i tanke og samtaleprosessen.
Bruk IRP (individuelt, relasjonelt, plenum). La de tenke litt selv, kanskje notere sine synspunkter rundt spørsmålet. Legg opp til en samtale to og to eller i en liten gruppe før samtalen løftes inn for alle.
NB! Anerkjenn alle deltagernes svar og utforsk med oppfølgingsspørsmål.
Eksempler på spørsmål til samtale. Bruk de som du opplever kan ha verdi for deg og dine medarbeidere.
- Hva betyr ordet læringsglede for deg?
- Hva er det som gir deg læringsglede?
- Læringsglede handler blant annet om å lære nye ting. Hvilke temaer eller ting er det du liker å lære om?
- Fortell om en gang du virkelig opplevde glede ved å lære noe nytt. Hva skjedde?
- Hvilke følelser får du når du har lært noe nytt og spennende?
- Hvilke følelser kan du få når du opplever læringsglede gjennom å forstå noe du har jobbet en del med?
- I hvilke arbeidsoppgaver opplever du ofte læringsglede?
- Fortell om en gang du på jobb eller fritid opplevde å lære noe nytt og som gav deg læringsglede. Hva skjedde?
- Læringsglede handler også om å vite hvordan en skal jobbe for å få ny kunnskap. Hva tenker du det kan bety?
- Hvordan går du fram når du skal lære deg noe nytt? Det kan handle om noe du skal lære på jobb eller på fritiden.
- Hvilke fordeler kan en ha når en har innarbeidet gode læringsstrategier (gode måter å lære på)?
- Hvor er du når du jobber og lærer best?
- Har du størst læringsglede når du jobber alene eller sammen med andre? Hvorfor tenker du at det er slik? Kom gjerne med eksempler.
- Hva synes du det er gøy å lære om eller øve på?
- Hva tenker du man kan oppnå ved å ha mye læringsglede?
- Hva er det andre kan gjøre for at du skal få mer læringsglede (ledere, kollegaer, familie eller venner)?
- Hva tenker du ledere og medarbeidere kan gjøre mer av eller annerledes for at du skal få mer læringsglede?
- Hva kan det gjøres mer av eller annerledes for at du skal få mer læringsglede på fritidsaktivitetene dine?
- Hva kan du gjøre for at du og dine medarbeidere kan få mer læringsglede?
- Hva kan dere gjøre her på arbeidsplassen deres for at alle skal få mer læringsglede?
- Hvordan kan du tenke deg å jobbe for at du skal oppleve mer læringsglede?
- Hvorfor er det viktig å like det man holder på med?
- Av og til må vi gjøre ting vi ikke liker så godt også. Hvordan kan vi gjøre det på en god måte?
- Hvordan kan du lære om noe du synes er kjedelig på en mer morsom måte?
- Er det noen andre SMART egenskaper som kan ha noen med læringsglede å gjøre?
- På hvilken måte kan nysgjerrighet og læringsglede ha noe med hverandre å gjøre?
- På hvilken måte kan utholdenhet og læringsglede ha noe med hverandre å gjøre?
- Er det noen du kjenner som viser mye læringsglede? Hvem er det og hva er det han eller hun elsker å lære eller trene på?
- Hva kan du lære av han eller hennes evne til å bruke læringsglede?
Her har du en del spørsmål som kan danne grunnlag for mange god og dype samtaler og refleksjoner. Fyll på med egne.