Hjem / Nyheter • Om / SMART Senter for Sosial Innovasjon
SMART Senter for Sosial Innovasjon
SMART Senteret har iløpet av 20 år utviklet seg til å bli en viktig aktør innen sosial innovasjon. Vi kombinerer praksis, forskning og formidling for å skape det vi kaller praksis-ledet innovasjon.
Historien vår Det hele begynte i 2005 på Kirkevoll skole, startet av ildsjelene Vidar Bugge-Hansen og Bjørn Hauger. Siden den gang har verdibasert utvikling vært i fokus. Vi har kurset ledere og ansatte over hele landet, spesielt innen oppvekstsektoren, og de siste årene i et bredere spekter i offentlig sektor. Disse erfaringene tar vi med oss videre.
Vår visjon Vi skal forme morgendagens samfunn ved å fremme sosial innovasjon i både privat, offentlig og frivillig sektor. Vi ønsker å være en nasjonal kunnskapsplattform og en pådriver for at både enkeltpersoner og fellesskap kan utnytte sitt fulle potensial.
Hva vi gjør Vi utvikler kunnskap fra praksis for å løfte normalen. Vi bruker SMART metodikken, som bygger på et styrkebasert brukerperspektiv, og jobber sammen med praktikere i deres daglige miljøer. Eksempelvis barnehager, klasserom, aldershjem, omsorgsboliger, fabrikker og frivillige organisasjoner.
Vår viktigste oppgave Vi skal støtte praktikere, ildsjeler, fagmiljøer, virksomheter og kommuner som ønsker å forbedre sin praksis. SMART metodikken sørger for at alle får en tydelig stemme og blir aktive deltakere..
For å fortsette vår suksess, er godt samarbeid med lokale, regionale og nasjonale myndigheter, samt aktive forskningsmiljøer, avgjørende.. Du kan lese mer om vårt forsknings- og utviklingsarbeid her.
Hva er sosial innovasjon?
En innovasjon er noe som er nytt og nyttiggjort.
En sosial innovasjon er «sosial», både i måten den utvikles på (deltakende og medvirkende prosesser), og ved at de løsningene som utvikles kommer fellesskapet til gode.
En sosial innovasjonsprosess vil normalt skje gjennom fem faser (se figur under):
Vil du vite enda mer om SMART Senteret ta gjerne kontakt med Henrikeller en av oss andre.
Innovasjonshistorien (utdrag)
2005-2007
Skolelederne i Re arbeider med metoden Appreciative Inquiry (AI) ved innføring av Kunnskapsløftet. På Kirkevoll skole starter Vidar Bugge-Hansen og kolleger et innovativt utviklingsarbeid i egne klasser. I stedet for å bruke mye tid på å løse problemer, utvikles et konsept for å forløse elevenes og klassens potensiale (Drømmeklassen). Utviklingsarbeidet skaper oppsiktsvekkende resultater i klassene.
2010
Gro Vaage og Vidar Bugge-Hansen utvikler SMART språket og et undervisningsopplegg for å lære både voksne og små barn å sette ord på alt som er bra hos seg selv og andre. Første SMART boka gis ut. Til nå (2020) har 7 bøker blitt gitt ut og 13000 solgt. Alt er gjort med egne ressurser.
2011
Kommunestyret i Re vedtar enstemmig å etablere SMART oppvekst som et overordnet og tverrfaglig satsingsprosjekt, i og mellom alle tjenestene som jobber med barn og unge.
2013
Prosjektet SMART barnevern etableres
Første kurs i SMART oppvekst holdes. Til nå over 3000 deltagere har gjennomført kurset
2016
Forskningsrådet gir støtte til et offentlig PhD arbeid av Bjørn Hauger i tilknytning til SMART oppvekst. Intern forskergruppe etableres.
2017
Eira Iversen og Vidar Bugge-Hansen lanserer SMART ungdom: Et nytt konsept for ”styrkebasert livsmestring” (bok og arbeidshefte).
Innovasjonen SMART relasjon er klar til utprøving. Konseptet (forelder-barn-relasjon) er utviklet av ei tverrfaglig prosjektgruppe av fagpersoner fra barnevern, PP-tjenesten, skoler og barnehager.
SMART trenerutdanning etableres. Utdanningen går over ett år og samler 34 fagfolk og ledere fra tjenester som jobber med barn og unge.
Desember. Kommunestyret vedtar enstemmig å opprette SMART senter for sosial innovasjon.
2018
SMART senter for sosial innovasjon åpnes med høytidelig besøk av barne- og familieminister Linda Hofstad Helleland (H).
Langtidsavtaler (3 år) med Fjell skole (Drammen) og Madsebakken skole (Kongsberg) etablert.
Samarbeidsavtale (5-årig) med KLP etablert.
Første SMART-festivalen går av stabelen i nye SMART Arena (Vålehallen)med ca 800 deltakere
Lansering av egen skriftserie ved SMART senter for sosial innovasjon. 4 publikasjoner i 2018:
Hauger, B. et al (2018). Anerkjennende reflekterende team. En metode for praksisbasert læring. Skrevet av den interne forskergruppa i kommunen.
Hauger, B,Bugge-Hansen, V., Paulsen, E., og Thorkildsen, A. (2018). SMART oppvekst som sosial innovasjon. Erfaringer fra tjenester som arbeider med barn og unge.
Feyling, T. Engstrøm, A., og Holte, M. (2018). Samarbeid i praksis. Erfaringer i familiearbeid i SMART barneverntiltak.
Hauger, B. (2018) Styrkebasert tilnærming i lokalt folkehelsearbeid. Publikasjon for Helsedirektoratet.
2019:
Forberedelser til kommunesammenslåing mellom Re og Tønsberg.
SMART senteret leder visjonsprosessen for nye Tønsberg.
2020
Planlagt disputering Bjørn Haugers PhD-avhandling om SMART oppvekst
Forskningsrådet gir støtte til et offentlig PhD arbeid av Tina Feyling i tilknytning til SMART barnevern.
Innlegg og utstilling på KLPs kommunekonferanse, Trondheim