Hjem   /   NyheterVerktøy   /   Positive avvik

Positive avvik


Forskjellen på å slå i hjel ukultur vs. det å bygge kultur er stor. Det handler om hva vi fokuserer på.

Av og til dukker det opp problemer og avvik i en organisasjon og et arbeidsmiljø som vi må ta tak i, og som vi må få gjort noe med. Men det er også enormt mye som fungerer bra i de fleste virksomheter. Det å rette oppmerksomheten mot, synliggjøre og forsterke det som er bra har stor effekt. En studie av 20 000 ansatte i 29 land viser at virksomheter som har fokus på styrker presterer 35% bedre enn gjennomsnittet, og virksomheter som fokuserer på problemer feil og mangler presterer 27% dårligere enn snittet (A. Linley 2008)

Det er her de positive avvikene kommer inn, og hvor S’en (Styrkefokus) og A’en (anerkjennelse) i SMART er to viktige faktorer.  

I de aller fleste virksomheter er det system for registrering og oppfølging av avvik. Noe ligger under normalen, og vi må løfte det opp til normalen. Det er viktig. Men opp igjennom årene har vi sett at det i mange virksomheter mangler tilsvarende system og verktøy for å løfte normalen.

Hva er det som fungerer bra, hvordan sørger vi for å anerkjenne det, og hvordan kan vi sørge for at det skjer oftere?

I tillegg handler det om å trene blikket slik at ledere og ansatte faktisk bli bevisst hvor bra vi egentlig har det. Positive avvik er et veldig konkret og effektivt verktøy for å trene blikket mot det å se, anerkjenne og forsterke en positiv organisasjonskultur.

Hvordan:

  • Last ned og print ut kort for positive avvik her

Eventuelt kan dere lage deres helt egen versjon, med deres logo, deres verdier, eller hva dere måtte ønske. Om det er ønskelig kan vi i SMART senteret være behjelpelig med å lage en tilpasset versjon til dere. Ta bare kontakt.

  • Distribuer kortene til de ansatte, og forklar hvorfor man bør ha et slikt fokus. (bruk gjerne begrunnelsen over)

I en oppstartsfase kan det være hensiktsmessig å oppfordre de ansatte til å dele ut minst ett kort for å teste, og samtidig tidsavgrense det til en gitt periode. Eksempelvis 4 uker, frem til ferien eller en annen naturlig epoke.

  • Det er også en fordel at det holdes varmt og løftes frem ofte. For eksempel i hvert mandagsmøte, personalmøte eller ved fredagskaffen. En kjapp runde på hvem som har gitt kort til hvem og hvorfor vil bidra til at de ansatte merker effekten, og det ikke bare er en artig greie 😊

På denne måten trenes blikket til alle i organisasjonen, dere får innsikt i hva som fungerer bra, og dere danner grunnlaget for å heve normalen. Dere legger også til rette for mer anerkjennelse, og det bidrar til å styrke relasjoner. Med andre ord; dere er i gang med å BYGGE organisasjonskultur.

Dersom dere ønsker en mer formell versjon kan dere sjekke ut denne varianten;