Er du en som ønsker å inspirere og motivere ditt team til å yte sitt aller beste?
Er du klar for å utvikle din rolle og skape et arbeidsmiljø preget av glede, samarbeid og inkludering?
Da er SMART lederutdanning noe for deg!
Hvorfor SMART lederutdanning?
SMART lederutdanning gir deg praktiske verktøy og metoder for å lede styrkebaserte utviklingsprosesser. Gjennom et inspirerende utdanningsløp over seks samlinger, fra september 2025 til mars 2026, og SMART festivalen i april 2026, vil du lære hvordan du kan utvikle både dine egne lederegenskaper og ditt arbeidsmiljø.
Hva kan du forvente?
- Innsikt og Verktøy: Få dyp innsikt i hvordan du kan implementere positiv tenkning og styrkebasert ledelse i praksis. Lær metoder som fremmer et godt psykososialt arbeidsmiljø og styrker samarbeid og inkludering.
- Praktisk Opplæring: Jobb systematisk med påfyll av inspirasjon, erfaringsdeling, trening og refleksjon. Ta med deg verktøyene hjem for å prøve dem ut i din egen praksis, og kom tilbake for å dele erfaringer og lære mer.
- Langsiktig Utvikling: Arbeid langsiktig med utvikling av din egen rolle og praksis i nært samarbeid med andre kursdeltakere og kursholdere. Skap reelle sosiale forbedringer i ditt arbeidsmiljø.
- Motivasjon og Innovasjon: Opplev hvordan nye ideer og metoder kan skape motivasjon og drive innovasjon i din virksomhet. Tenk utenfor boksen og videreutvikle det som allerede fungerer bra.
Hvem passer utdanningen for?
SMART lederutdanning er perfekt for ledere med personalansvar, engasjerte medarbeidere i offentlig sektor, privat næringsliv og frivilligheten, samt verneombud og tillitsvalgte.
Når og hvor?
- Oppstart: Årets kull har startet.. Neste oppstart blir September 2025
- Samlinger: 6 samlinger
- Alle samlingene er i tidsrommet 09.00-15.00. Det blir servert lunsj.
- Datoer kommer.
- Adresse: Tønsberg
Kontakt oss for mer informasjon:
Ta gjerne kontakt med Henrik for en hyggelig prat på telefon 452 81 085 eller på e-post: henrik.kopstad.arnesen@tonsberg.kommune.no.
Hva sier tidligere deltakere?
«(…) innsikt i hvordan implementere positiv tenking i praksis. Fokus på styrker og anerkjennelse. Mest læringsutbytte får jeg av historiene og praktiske oppgaver og refleksjoner»
«Hva om vi hadde brukt denne måten å dele erfaringer på i vårt personale? Vi kunne ha gjort det annenhver tirsdag. Vanligvis får vi stilt spørsmål om noen i personalet har gjort noe spennende. Det er få, og ofte de samme som svarer. Her opplever vi at alle har noe spennende å fortelle. (…)».
«(…) skaper motivasjon og gir meg gode verktøy jeg kan ta med tilbake til min ansatt gruppe. Det gir muligheter for å få til endringer hos meg selv og mine ansatte.»
«Det er så spennende! Nye ideer. Vi begynner å tenke utenfor boksen. Vi videreutvikler det som er bra med SMART. Vi dokumenterer det vi gjør. Det positive som ligger under hele tiden når vi er sammen gjør at jeg senker guarden, tør å være meg selv».
«I dette rommet sitter det en hel gjeng som ønsker det beste for andre. Det kjennes på kroppen. Det er en trygg ramme og utgangspunkt for trivsel. (…) Du tør å være deg selv og blir glad».
Siktemål for SMART lederutdanning
SMART lederutdanning skal bidra til å:
- bygge opp kapasitet i kommuner, virksomheter o.a. til å drive utviklingsprosesser
basert på SMART verdiene (Styrke, Medvirkning, Anerkjennelse, Relasjon, Trening)
- utvikle ledere til å jobbe styrkebasert med fokus på å bygge kultur og forløse organisasjonens potensiale
- skape gode arbeidsmiljøer der ansatte gis mulighet til å ta ut sitt potensiale
- utvikle ledere til å jobbe systematisk og målrettet med å styrke virksomhetens sosiale kapital
- bygge opp et robust tverrfaglig fagmiljø for SMART arbeidsmiljø
Kompetansemål
Etter endt kurs skal den enkelte deltager kunne:
- anvende SMART på en selvstendig, og reflektert måte, i egen praksis
- vite hvordan man kan snu et defensivt tenkesett til et offensivt tenkesett
- lede ulike prosesser for styrkeidentifisering i ledergrupper og blant ansatte
- lede prosesser for å utvikle positive sosiale ferdigheter hos ledere og ansatte
- kunne gi opplæring i – og lede prosesser basert på appreciative inquiry sammen med personal og ledelse
- gjennomføre ulike former for valuering av et pågående utviklingsarbeid
- iverksette prosesser som fremmer en positiv dynamikk mellom mennesker i et utviklingsarbeid
Kunnskapsgrunnlaget for opplæringsprogrammet
Kurset vil særlig trekker veksler på teorier, prinsipper og konsepter basert på:
- positiv organisasjonsforskning
- positiv psykologi
- sosial innovasjon
- fagfeltet prosessledelse og teamutvikling
- teorier om ledelse og selvledelse
- appreciative inquiry
- aksjonsforskning
- sosial konstruksjonisme
Kompetansebevis
Etter endt kurs vil det bli utstedt kompetansebevis til deltagere som kan dokumentere:
- 80 % deltagelse
- refleksjonsnotat / dokumentasjon mellom hver samling
- en avsluttende tekst som inneholder en presentasjon av deltakerens utviklingsarbeid. Det kan eksempelvis være:
- en metode eller et konsept som er blitt videreutviklet (eller ny-utviklet)
- resultater fra eget arbeid eller virksomhet som vekker stolthet
- et problem som er blitt overkommet
- en beskrivelse av en viktig erfaring, innsikt eller erkjennelse fra utviklingsarbeidet
- deltakelse på SMART festivalen
Påmelding eller spørsmål kan sendes til henrik.arnesen@tonsberg.kommune.no